1. Wie zijn wij?
Wij zijn Miles Hypotheken, jouw onafhankelijke adviseur op het gebied van hypotheken. Wij werken nauw samen met verschillende makelaars en bieden advies en bemiddeling aan rondom financiële diensten en producten. Dit doen wij conform de Wet op het financieel toezicht (Wft). Voor het leveren van onze diensten is het nodig dat wij persoonsgegevens verwerken.
2. Waarom deze privacyverklaring?
Wij vinden het belangrijk dat jouw persoonsgegevens zorgvuldig worden behandeld en goed beschermd zijn. Daarom voldoen wij aan alle eisen die de privacywetgeving (waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming - AVG) stelt.
Met deze privacyverklaring willen wij je duidelijk informeren over:
- welke persoonsgegevens wij verwerken;
- voor welke doeleinden wij dat doen;
- met wie wij gegevens delen;
- en welke rechten jij hebt met betrekking tot jouw gegevens.
Heb je na het lezen van deze verklaring nog vragen? Neem gerust contact met ons op.
3. Welke gegevens verwerken wij?
Afhankelijk van de dienstverlening die wij voor je uitvoeren, kunnen wij de volgende persoonsgegevens verwerken:
- Contactgegevens: naam, adres, woonplaats, telefoonnummer en e-mailadres.
- Persoonlijke gegevens: geboortedatum, leeftijd, geslacht, burgerlijke staat.
- Identificatiegegevens: nummer en gegevens van identiteitsbewijzen, Burgerservicenummer (BSN), kenteken, IP-adres en loggegevens van bezoeken aan onze website.
- Werk- en inkomensgegevens: werkgever, functie, inkomen en arbeidscontractgegevens.
- Financiële gegevens: bankrekeningnummer, inkomsten en uitgaven, bezittingen, schulden.
- Gezondheidsgegevens: zoals informatie over roken, BMI, medische risico’s (indien relevant voor het advies).
- Strafrechtelijke gegevens (in uitzonderlijke gevallen): zoals veroordelingen of sancties, indien noodzakelijk.
- Woongegevens: type woning, eigendom of huur, woonlasten en woningwaarde.
- Overige documenten: kopieën van identiteitsbewijzen, salarisstroken, werkgeversverklaringen, aanvraagformulieren.
Wanneer wij gevoelige gegevens zoals gezondheidsinformatie of strafrechtelijke gegevens verwerken, doen wij dit alleen als dit strikt noodzakelijk is en meestal pas nadat je ons daarvoor expliciete toestemming hebt gegeven.
4. Waarvoor gebruiken wij jouw gegevens?
Wij verwerken jouw persoonsgegevens voor de volgende doeleinden:
- Advies en bemiddeling: om je te adviseren over en te bemiddelen in financiële producten, en om jouw aanvraag te beoordelen en te verwerken.
- Uitvoering van overeenkomsten: om de door jou aangevraagde producten en diensten te leveren en onze wettelijke zorgplicht na te komen.
- Wettelijke verplichtingen: zoals het informeren over productwijzigingen en het bewaren van gegevens conform de Wft.
- Relatiebeheer: voor het onderhouden en verbeteren van onze relatie met klanten en geïnteresseerden.
- Marketing en communicatie: om je te informeren over relevante ontwikkelingen, nieuwsbrieven te sturen of gerichte aanbiedingen te doen (altijd binnen de kaders van de wet).
- Beveiliging en optimalisatie: voor het beveiligen van onze systemen en websites, en voor statistische analyses om onze dienstverlening te verbeteren.
5. Grondslagen voor de verwerking van gegevens
Wij verwerken jouw persoonsgegevens alleen als daar een geldige reden voor is. Dit doen wij op basis van één of meer van de volgende grondslagen:
- Uitvoering van een overeenkomst: om de afspraken die wij met je hebben gemaakt uit te voeren.
- Toestemming: wanneer je ons expliciet toestemming hebt gegeven om jouw gegevens voor bepaalde doeleinden te gebruiken. Je kunt deze toestemming altijd weer intrekken.
- Wettelijke verplichting: om te voldoen aan wettelijke verplichtingen, zoals de zorgplicht gedurende de looptijd van een financieel product.
- Gerechtvaardigd belang: om onze bedrijfsvoering efficiënt te kunnen uitvoeren, zoals het onderhouden van klantrelaties, verbeteren van onze diensten of uitvoeren van direct marketing. Hierbij maken wij altijd een zorgvuldige afweging tussen jouw belangen en die van ons.
6. Bewaartermijn van persoonsgegevens
Wij bewaren jouw persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk is voor het doel waarvoor ze zijn verzameld.
Gegevens die wij nodig hebben om onze overeenkomst uit te voeren, bewaren wij zolang de relatie of overeenkomst loopt. Na afloop houden wij ons aan de wettelijke bewaartermijnen die voor ons gelden, zoals vastgelegd in fiscale en financiële wetgeving.
7. Jouw rechten
Als betrokkene heb je een aantal rechten met betrekking tot de verwerking van jouw persoonsgegevens. Je kunt:
- Inzien of wij jouw gegevens verwerken.
- Opvragen welke persoonsgegevens wij van je hebben.
- Verzoeken om correctie als gegevens onjuist of onvolledig zijn.
- Bezwaar maken tegen de verwerking van jouw gegevens.
- Vragen om beperking van de verwerking.
- Verzoeken om verwijdering van jouw gegevens (“recht op vergetelheid”).
- Verzoeken om overdracht van jouw gegevens aan jou of een andere partij (“dataportabiliteit”).
Wil je gebruikmaken van één van deze rechten? Neem dan contact met ons op. In sommige gevallen kunnen wij jouw verzoek niet volledig inwilligen, bijvoorbeeld als wij wettelijk verplicht zijn bepaalde gegevens te bewaren. In dat geval informeren wij je hierover en leggen wij uit waarom.
8. Verstrekking van gegevens aan derden
Wij delen jouw persoonsgegevens niet zomaar met anderen. Alleen in de volgende situaties kunnen wij jouw gegevens aan derden verstrekken:
- Als je hier vooraf toestemming voor hebt gegeven.
- Wanneer dit wettelijk verplicht is of door een rechterlijke uitspraak wordt opgelegd.
- Als het noodzakelijk is voor de uitvoering van onze dienstverlening.
Afhankelijk van de diensten die wij voor je verrichten, kunnen wij jouw gegevens delen met:
- Financiële instellingen zoals banken en verzekeraars, bijvoorbeeld om een hypotheek of ander financieel product aan te vragen of te beheren.
- Partijen die wettelijk gerechtigd zijn om informatie te ontvangen, zoals toezichthouders of de Belastingdienst.
- Dienstverleners die in opdracht van ons werken, zoals IT-leveranciers, marketingbureaus of administratieve partners.
- Schade-experts, notarissen, advocaten, accountants of fraudebestrijdingsinstanties (zoals FISH en CIS), indien noodzakelijk.
Alle externe partijen die in onze opdracht persoonsgegevens verwerken, zijn contractueel verplicht om zorgvuldig met jouw gegevens om te gaan. Deze afspraken leggen wij vast in verwerkersovereenkomsten.
9. Wijzigingen in dit privacybeleid
Het kan voorkomen dat wij deze privacyverklaring aanpassen, bijvoorbeeld bij veranderingen in wetgeving of in onze dienstverlening. Op onze website vind je altijd de meest recente versie van ons privacybeleid.
10. Klachten
Ben je het niet eens met de manier waarop wij omgaan met jouw persoonsgegevens? Neem dan eerst contact op met onze functionaris gegevensbescherming.
Komen wij er samen niet uit? Dan kun je een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens via www.autoriteitpersoonsgegevens.nl.